Ana Sayfa Forumlar Teknik Yürüyen aksam ve Şanzıman (Transmission & Driveline) Otomatik ?anzıman Nedir, Nasıl Çalışır, Bakımı Nasıl Yapılır

13 yanıt dizini görüntüleniyor
  • Yazar
    Yazılar
    • #351
      Angelus
      Katılımcı

      Araconline’dan alınmışŸtır.

      Tork konvektörü, debriyaj, servo, hidrolik sistemi, solenoid, sübap ve vites kademeleri gibi unsurları içinde barındıran alüminyum muhafazaya sahip şŸanzıman türüdür. Otomatik şŸanzımanın en büyük özelliklerinden biri üretici firmaların en uygun hızlanma ve tork devirlerini hesaba katarak ayarladıkları vites değŸişŸim süreleri ile kullanıcı hatasından oluşŸabilecek sorunların en aza indirgenmesi ve aracın yakıt ekonomisine katkıda bulunması sağŸlanır. Her ne kadar otomatik vitesler manual viteslere göre araçların performansını olumsuz yönde etkiliyor olarak bilinsede gelişŸtirilen yeni teknolojilere sahip araçların sahip olduğŸu otomatik vites seçenekler her geçen gün performans açısındanda daha iyiyi sürücüsüne sunmaya başŸlamşŸtır.

      Manuel şŸanzımanlar motordaki gücü tekerleklere taşŸırken debriyaja ihtiyaç duyarken otomatik şŸanzıman bu işŸi tork dönüşŸümü yapan yağŸ içerikli bir sistem aracılığŸıyla halledilir. Yarı otomatik şŸanzımanlı araçlarda ise vites değŸişŸimi debriyaj olmadan manuel olarak yapılabilmektedir, bu araçlarda ise kavrama elektronik veya vakum sistemi ile kontrol edilmektedir. Otomobilinizin her parçası gibi Otomatik şŸanzımanda bakıma gereksinim duyar. Aracın ve şŸanzımann tipine göre yapılması gereken bakım süreleri aracın el kitabında bulunabilir. Genel olarak uygulanan bakım her 40.000 kilometrede yada 2 yılda bir şŸanzıman yağŸının ve filtresinin değŸişŸtirilmesidir. ǖzellikle römork bağŸlı, hızlı duruşŸ kalkışŸ yapan, dağŸ bayır inip çıkan sürücüler şŸanzıman yağŸının kontrolünü aksatmamalıdırlar. Şanzıman yağŸı değŸişŸimi aslında kendinizin bile yapabileceğŸi, çok fazla teknik bilgi ve ustalık gerektirmeyen bir işŸlemdir, eğŸer aracınızla ilgilenmeyi seviyorsanız yağŸ değŸişŸimi sırasında eğŸlenebileceğŸinizi bile söylemek mümkün. Bunun için yapmanız gereken aracınızın bakımını yapan servisde ki ustadan bu işŸin nasıl yapıldığŸını uygulamalı olarak görmeniz.

    • #5948
      Boogeyman
      Katılımcı

      tork konvektörü mü ? 😯

    • #5949
      Boogeyman
      Katılımcı

      Yani bomboşŸ bir makale.

      Her otomatik şŸanzımanda selenoid olması gerekmez. Mesela hepimizin iyi bildiğŸi TH350 de yoktur.

      Otomatik şŸanzıman genel olarak planet – güneşŸ dişŸli mantığŸı ile çalışŸır. Planeti tutarsan vites oranı bir değŸer, boşŸta bırakırsan başŸka bir değŸer olur. Bu işŸlem de pistonlar, çelik ve kompozit balatalarla yapılır. Evet otomatik şŸanzımanların içinde bir sürü balata vardır.

      ÇalışŸma prensipleri oldukça basit ama yazıyla anlatmak zor.

      Ben bozuk bir şŸanzımanı tamir edip topladım. Bu arada da biraz öğŸrenmişŸ oldum.

      TH350 için konuşŸmak gerekirse dönemine göre muhteşŸem bir şŸanzıman. Hidromekanik çalışŸan bir beyni var.

      Temel olarak motora doğŸrudan bağŸlı olan tork konvertörünün dışŸ kısmı aynı zamanda frezeli bir boru aracılığŸıyla şŸanzıman pompasını çeviriyor. oluşŸan yağŸ basınca beyine ve pistonlara gidiyor. Motorun yük durumunu ve tekerleklerin dönüşŸ hızını mekanik yöntemlerle okuyan beyin içindeki yaylar ve servolar ortaya çıkan basınca göre pistonalra giden devreleri aktif ediyor veya kapatıyor. Piston aktif ise yanılmıyorsam planet dişŸli tutulmuşŸ oluyor bölme oranı değŸişŸiyor

      Büyük ihtimalle bir şŸey anlamadınız veya yetersiz kaldı. Gayet doğŸal. Çünkü basit ama uzun bir konu.

      En güzeli gelin benim garaja size anlatayım hava atayım. Höhühehehahaha :D

    • #5950
      piyu
      Anahtar yönetici

      sayın boogeyman biliyorsan yazacan arkadasım oyle dukkana adam cekiyim filan falan yok :)

      anlat bilelim…

    • #5951
      Boogeyman
      Katılımcı

      neyini anlatayım gözüm.

      hikaye değŸil ki bu.

      oturup adam gibi makale yazmak lazım.

    • #5952
      piyu
      Anahtar yönetici

      enfes ne zaman bitirirsin 😈

      yaw sen yazma o yazmasın kim yazacak… ufak bir bolumunu sec yaz, sonra zamanla ekleriz…ben arada ugrasıp ceviri filan yapıyorum ama cok guzel olmuyorlar, yararlananda vardır ama enfes olmuyor…

    • #5953
      Boogeyman
      Katılımcı

      Bu toplumda işŸ yapan insanlar gibi boru boru konuşŸan insanlara da ihtiyaç var.

      Ben de bu ihtiyaca cevap veriyorum :D

      DöşŸer Oto – Attık mı sınır tanımayız.

    • #5954
      Mustafa YÜKSEL
      Katılımcı

      abi ben bi özet geçebilirim :

      bir bilgisayar gibi düşŸünebilirsiniz bir işŸlemci var ve bu işŸlemci üç şŸeyi sürekli takip ediyo

      1) gaza nekadar basıldığŸı
      2) motor torku
      3) diferansiyeldeki yük

      bunlara bakıp keçelerin üzerinde balataları gezdiriyo ben 2ileri otomatiğŸe bakmışŸtım biraz altı balata var ve her viteste bu balatalar sırayla keçeleri sıkıyo ebat farkı olduğŸundanda araba hız değŸişŸtiriyo yani manueldeki dişŸli sistemi yerine basınç ve sıkışŸtırmayla çalışŸan bir sistem

      yazı hazırlanana kadar bildiklerimi aktarıyım dedim yanlışŸlarım varsa düzeltilmesini beklerim : )))

    • #5955
      Boogeyman
      Katılımcı

      Otomatik şŸanzımanlar planet ve güneşŸ dişŸli prensibi ile çalışŸıyorlar, balatalar ise planet dişŸlileri taşŸıyan diski durdurmak için kullanılıyor. Bu durumda dişŸliler maksimum redüksiyon modunda çalışŸıyor, serbest bırakınca redüksiyon olmuyor.

      Balataları kaydırma ve sıkma yöntemiyle çalışŸıyor olsalardı her depo doldurduğŸumuz da bir de şŸanzıman indirmemiz gerekirdi :D

      GM şŸanzımanları için konuşŸursak Powerglide, TH350 ve TH400 gaza ne kadar basıldığŸını bilmeden çalışŸır. Bu şŸanzımanlar gaz pedalı yerine manifolddaki vakumu ölçerek motorun maruz kaldığŸı yükü ölçerler ki bu aslkında daha iyidir. Yine bu şŸanzımanlar gaz pedalını sadece dip gaz yapıldı mı diye kontrol ederler ki bu işŸlem roket teli diye bildiğŸimiz parça ile sağŸlanır.

      TH700 ve 4L60 model şŸanzımanlar gaz pedalının pozisyonuna bakarlar.

      Elektronik şŸanzımanları bilmiyorum.

    • #5956
      Mustafa YÜKSEL
      Katılımcı

      abi bişŸi sorucam bizim rahmetlinin şŸanzumanı tam gaz yapınca roket çubuğŸu dibe dayanıyodu fakat vitesi çok geç atıyodu bende tam gazla kalkarken uygun zamanda pedalı afiften çekip geri basıyodum(manuel gibi kullanıyodum ama pedalı tam çekmiyodum 1-2cm) vites iyi değŸişŸiyodu bu olay normalmidir yoksa hata mıdır sizce.

    • #5957
      piyu
      Anahtar yönetici

      tempest sanzımanın icinde labirent tarzında bir plaka var ve bu plakanın icinden yag geciyor, manifold’dan gelen vakuma gore vites atma noktalarını ayarlıyor… mesela suanda kayınbirader’imde olan transam’ın sanzımanı neredeyse kickdown yapmıyor gibi… cok tepkisiz… kullanımı bu yuzden benim hosuma gitmiyor… sizin aracta da belki bir vakum kacagı olabilir, yada konfor amaclı yapıldıgından rahatsız etmemesi amacıyla gecisler uzun tutulmus ve ani tepki vermesi engellenmis olabilir…

      shift improver kit denilen parca ise bu labirent’in daha degisigi ve vites atısı hızlandırıyor… saglam sanzımanlara guzel bir eklenti cunku normalde kullanılan arabalara bu sertlikte vites attırmıyorlar… bence sanzımanın omrunden de pek yemez…

    • #5958
      Mustafa YÜKSEL
      Katılımcı

      konfor olabilir piyu

      ben biscayne mi özledim

    • #5959
      acmecamaro
      Katılımcı

      manifolddan vakum alan modulator diye bir parca var , yolcu tarafind sanzimanin… onun vakum borusunu kontrol edin… vakum kacagi var.

    • #5960
      s.can doðan
      Katılımcı

      selam arkadaşŸlar banada yardımcı olursanız sevinirim bende 1991 chevyvan.2000 var 700 şŸanzıman gaz pedalını sonuna kadar basınca çok güzen roketliyor ve gidiyor ama normal bir sürüşŸ yapmak fazla bagırtmadan gitmek isteyince bayılıyor motor bagırıyor ama şŸanzıman kaçırıyor sebebi ne olabilir acaba…?

13 yanıt dizini görüntüleniyor
  • Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.